Panewki nowej generacji

Zobacz nową technologię wytwarzania panewek, czym się różni jakie sa jej zalety





 Wzrastające osiągi nowoczesnych silników wymuszają na konstruktorach poszukiwanie nowych technologii w wykonywaniu obciążonych części silnika. Stosowane są różne materiały, metody wykonania czy pokrycia powierzchni pracujących. W związku z powyższym jesteśmy zaskakiwani innym wyglądem części. Uszczelki podgłowicowe składające się z pakietu blach zastępują uszczelki miękkie. Ciemne zawory azotowane wypierają zawory pokrywane chromem, które królowały przez wiele dziesięcioleci. W poszukaniu nowych technologii prym wiodą producenci Japońscy. W obu powyższych przykładach to oni zastosowali je, jako pierwsi. 

Teraz nadszedł czas zmian w wykonaniu łożysk ślizgowych wału korbowego.

Wiodący producent panewek, japońska firma DAIDO METAL, dostarczająca panewki na pierwszy montaż między innymi do firm TOYOTA, SUZUKI, FORD opracowała nową technologię obróbki.

Większość łożysk ślizgowych stosowanych w przemyśle samochodowym są panewkami aluminiowymi. Zbudowane są one ze stalowego podłoża, warstwy pośredniej oraz warstwy stopu łożyskowego (głownie stopy aluminium). „Stara” technologia polegająca na przeciąganiu ( ang. broaching process) ma powierzchnię wewnętrzną (od strony czopa wału korbowego) gładką. Panewki takie uzyskują odpowiednie wymiary i kształt dopiero po zamontowaniu ich w obudowach (oprawach bloku lub korbowodach)

 

 Broaching process – przeciąganie


  Nowa metoda opracowana w DAIDO polega na rozwiercaniu ( boring process). Panewka uzyskuje żądane wymiary w wyniku obróbki skrawaniem. Idealny kształt i wymiary są uzyskiwane bezpośrednio po zakończeniu procesu produkcyjnego, bez montowania ich w obudowie. Obróbka skrawająca pozostawia charakterystyczne ślady w postaci rowków. Rowki te mają dodatkowe zalety w porównaniu z tradycyjną metodą przeciągania – dającą powierzchnię gładką. Mikro rowki powodują zatrzymanie warstwy olejowej w związku z tym są to panewki charakteryzujące się większą odpornością na zacieranie. Jednocześnie mikro rowki pozwalają skutecznie usuwać zanieczyszczenia znajdujące się w oleju. Metoda wykonania jest rozpoznawalna optycznie. Zalety tej „niegładkiej” powierzchni można porównać do własności honowanych powierzchni tulei cylindrowych.


 Boring process – rozwiercanie DAIDO technologia

 

Śladem DAIDO podąża coraz więcej firm. Znana ze świetnych pierścieni japońska NPR zrobiła to, jako pierwsza.  Uznany dystrybutor części silnikowych MV wprowadza systematycznie do swojej oferty produkcję KING i NB z nowych linii produkcyjnych technologii DAIDO. Firma MV zapewnia, że będzie sukcesyjnie zmniejszała udział panewek przeciąganych. Dostawcy panewek do aut Japońskich tacy jak MOTREX i ARCO również stawiają na panewki rozwiercane.

 
Poniżej na zdjęciach widoczne są oryginalne panewki do silników 1ZZFE/3ZZFE/4ZZFE montowanych w samochodach TOYOTA Corolla, Avensis, Rav 4 oraz panewki firm Federal Mogul, King Bearings i NB .












 

Ta nowatorska technologia budzi zrozumiale wątpliwości. Panewki odbiegają wyglądem od panewek gładkich, do których mechanicy są przyzwyczajeni. Panewki nowej technologii, które możemy znaleźć zarówno w oryginalnych częściach TOYOTA jak i MV, KING czy NPR czasem szokują swoim wyglądem i budzą nieufność wśród mechaników szczególnie tych z dużym doświadczeniem. Tak jak zawsze, gdy spotykamy się z czymś nowym. Było tak z zaworami azotowanymi, tulejami Nikasilowymi, czy pierścieniami segmentowymi. Musimy się do ich wyglądu przyzwyczaić. Jest wielce prawdopodobne, iż w niedługim czasie wyprą one zupełnie tradycyjne, przeciągane łożyska ślizgowe.